Στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, ιδίως μετά το 1995, λόγω της μαζικής προσέλευσης αλλοδαπών, αναπτύχθηκε το δίκαιο των αλλοδαπών το οποίο έχει αποτελέσει αντικείμενο επιστημονικής εξειδίκευσης. Σχετική είναι η και η δραστηριότητα στον τομέα αυτό του Έλληνα νομοθέτη ο οποίος με αλλεπάλληλα νομοθετήματα προσπάθησε να ρυθμίσει τα σχετικά προβλήματα.
Το γραφείο είναι εξειδικευμένο στο χειρισμό υποθέσεων δικαίου αλλοδαπών και παρέχει απόλυτη νομική στήριξη στη διαδικασία χορήγησης αδειών παραμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, χορήγηση αδειών για ανθρωπιστικούς λόγους, για εξαιρετικούς λόγους, για οικογενειακή επανένωση, για αιτούντες πολιτικού ασύλου, για μετακλήσεις, για χορήγηση εθνικών θεωρήσεων εισόδου καθώς και για όλες τις διαδικασίες διαγραφής από τον Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών.
Οι εφαρμοστέος κανόνας δικαίου σε ισχύ στην Ελληνική Επικράτεια είναι ο νόμος 4251/2014 ( ΦΕΚ 80/2014, τευχ. Α) " Κώδικας μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης και λοιπές διατάξεις"
I) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΣΕ ΑΛΛΟΔΑΠΟΥΣ ΓΙΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Κατ' εφαρμογή του Ν. 3386/2005 άρθρο 44 παρ. 2 δίνεται η δυνατότητα σε πολίτες τρίτων χωρών να υποβάλλουν αίτηση νομιμοποίησης για εξαιρετικούς λόγους. Συγκεκριμένα το εν λόγω άρθρο ορίζει ότι:
" Ο Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλ. Διακυβέρνησης, μπορεί κατ’εξαίρεση να χορηγεί μετά από γνώμη της Επιτροπής της παραγράφου 1 του άρθρου 89 άδεια διαμονής διάρκειας ενός έτους σε υπηκόους τρίτων χωρών που διαμένουν στην Ελλάδα και αποδεικνύουν ότι έχουν αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα, εφόσον δεν συντρέχουν στο πρόσωπό τους λόγοι δημόσιας τάξης. Η άδεια διαμονής για εξαιρετικούς λόγους μπορεί να ανανεώνεται μόνο για έναν από τους λοιπούς λόγους του παρόντος νόμου. Αίτημα χορήγησης άδειας για εξαιρετικούς λόγους εξετάζεται μόνο εφόσον ο ενδιαφερόμενος υπήκοος τρίτης χώρας προσκομίζει: (α) θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής, έστω και εάν αυτές έχουν λήξει, (β) διαβατήριο σε ισχύ, (γ) παράβολο ύψους 300 ευρώ, καθώς και (δ) έγγραφα που στοιχειοθετούν ότι έχουν αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα, οι οποίοι καθιστούν καθιστά αναγκαία την παραμονή τους εντός της Ελληνικής Επικράτειας."
Υπό το πρίσμα του Ν. 4251/2014 άρθρο 19 εξετάζεται η δυνατότητα χορήγησης στον ενδιαφερόμενο άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους διετούς διάρκειας από τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης ή από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατά περίπτωση, μόνο στην περίπτωση που ο ίδιος ο πολίτης τρίτης χώρας προσκομίσει:
α) Θεώρηση εισόδου που έχει χορηγηθεί από Ελληνική Προξενική Αρχή τουλάχιστον τρία χρόνια πριν την υποβολή της αίτησης
β) οριστικό τίτλο διαμονής, ανεξάρτητα από την αρχή που τον έχει εκδώσει
γ) έγγραφα που να στοιχειοθετούν ότι ο ίδιος έχει αναπτύξει ιδιαίτερους δεσμούς με τη χώρα που να καθιστούν αναγκαία την παραμονή του στην Ελλάδα.
Βασική προϋπόθεση για το παραδεκτό της αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους αποτελεί η απόδειξη από μέρος του αιτούντος ότι έχει εισέλθει νόμιμα στην Ελλάδα και ότι ανέπτυξε ισχυρούς δεσμούς με τη χώρα.
Για τη συνδρομή ισχυρών δεσμών συνεκτιμώνται:
i) η πολύ καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας
ιι) η φοίτηση σε ελληνικό σχολείο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ιιι) το διάστημα διαμονής του αιτούντος στην Ελλάδα, και κυρίως, της νόμιμης διαμονής
ιv) ο χρόνος τυχόν ασφάλισης του σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης
v) εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων
vi) τυχόν ύπαρξη συγγενικού δεσμού με Έλληνα πολίτη η με ομογενή.
Κατ' εξαίρεση δεν απαιτείται η προσκόμιση θεώρησης εισόδου η οριστικός τίτλος διαμονής του ενδιαφερόμενου εάν αποδεικνύει με έγγραφα βέβαιης χρονολογίας το πραγματικό γεγονός της διαμονής του στην Ελληνική Επικράτεια για επτά τουλάχιστον συνεχή έτη.
Α) Χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους στην περίπτωση που ο αιτών δεν κατείχε οριστικό τίτλο διαμονής αλλά δικαιολογεί διαμονή στην Ελληνική Επικράτεια για επτά τουλάχιστον συνεχή έτη
Αίτηση υποβάλλεται στην υπηρεσία μιας στάσης της Διεύθυνσης Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών με τα κάτωθι απαραίτητα δικαιολογητικά.
Αντίγραφο διαβατηρίου, έστω και αν αυτό έχει λήξει
• Θεώρηση (visa) ή άδεια (σφραγίδα) εισόδου στη χώρα, η οποία έχει χορηγηθεί τουλάχιστον τρία έτη πριν την υποβολή της αίτησης ή έγγραφα από τα οποία αποδεικνύεται επταετής συνεχής διαμονή στη χώρα, πριν την ημερομηνία υποβολής του σχετικού αιτήματος.
• Παράβολο ύψους 300 ευρώ
• Έγγραφα που πιστοποιούν την ανάπτυξη δεσμών με τη χώρα, όπως: α) βεβαιώσεις παρακολούθησης μαθημάτων ελληνικής γλώσσας, β) τίτλοι φοίτησης σε ελληνικό σχολείο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γ) προηγούμενες άδειες διαμονής, ανεξαρτήτως της αρχής έκδοσης αυτών, δ) αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων προηγουμένων ετών, ε) αποδεικτικά ασφάλισης σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης, στ) αποδεικτικά ύπαρξης συγγενικού δεσμού με έλληνα πολίτη ή ομογενή, ζ) αποδεικτικά φοίτησης σε εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, η) αποδείξεις τραπεζικών συναλλαγών, θ) συμβολαιογραφικά έγγραφα τα οποία συντάχθηκαν παρουσία του αιτούντος. Ως έγγραφα βέβαιης χρονολογίας, βάσει των οποίων υπολογίζεται η επταετής διαμονή στη χώρα, ορίζονται ιδίως τα εξής:
• Αποδεικτικά έγγραφα φοίτησης σε δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα των ιδίων ή των τέκνων τους,
• αιτήματα για χορήγηση τίτλου προσωρινής ή οριστικής διαμονής ή καθεστώτος διεθνούς προστασίας
•αντίγραφα απορριπτικών αποφάσεων επί αιτημάτων χορήγησης ή ανανέωσης τίτλου διαμονής,
• προηγούμενοι τίτλοι προσωρινής διαμονής ανεξαρτήτως της αρχής έκδοσής τους
• αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων προηγουμένων ετών
• αντίγραφο απόδοσης ΑΦΜ
• αποδεικτικά ασφάλισης σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης • βιβλιάρια υγείας, • λογαριασμοί ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, και κινητής τηλεφωνίας στο όνομα του αιτούντος, • λογαριασμοί πιστωτικών ιδρυμάτων, • αποδείξεις μεταφοράς εμβασμάτων στις χώρες προέλευσης, μέσω πιστωτικών ιδρυμάτων, εταιρειών διαμεσολάβησης στη μεταφορά κεφαλαίων, συναλλάγματος και παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, σύμφωνα με το N. 3862/2010, η εποπτεία των οποίων ασκείται από την Τράπεζα της Ελλάδας, • βεβαιώσεις παρακολούθησης μαθημάτων ελληνικής γλώσσας, • δικαστικές αποφάσεις, • αποφάσεις διοικητικής απέλασης ή επιστροφής οι οποίες δεν έχουν εκτελεσθεί, • αντίγραφα παλαιότερων διαβατηρίων (όλες οι σελίδες), • δηλώσεις ληξιαρχικών γεγονότων, • αποδείξεις νοσηλείας σε δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα, • συμβολαιογραφικά έγγραφα που συντάχθηκαν παρουσία του αιτούντος, • απόσπασμα βιβλίου αδικημάτων και συμβάντων τηρούμενο από Αστυνομικό τμήμα • υπηρεσιακά σημειώματα με τα οποία διατάσσεται αναχώρηση από τη χώρα.
Η υπηρεσία μιας στάσης της Διεύθυνσης Μεταναστευτικής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών ελέγχει εάν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις για την εξέταση της αίτησης καθώς και η αποδεδειγμένη 7ετής παραμονή στην Ελληνική Επικράτεια και χορηγεί έγγραφο κατάθεσης με υποσημείωση απαγορεύεται η απέλαση έως την εξέταση του αιτήματος χορήγησης άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους ή εάν δεν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις εξέτασης της αίτησης χορηγείται αποδεικτικό κατάθεσης με την επισήμανση ότι "μόνη η κατάθεση αίτησης δεν αποτελεί αποδεικτικό νόμιμης διαμονής.
Β) Χορήγηση άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους στην περίπτωση που ο αιτών κατείχε οριστικό τίτλο διαμονής.
Αίτηση υποβάλλεται στην υπηρεσία μιας στάσης της Διεύθυνσης Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης με τα κάτωθι απαραίτητα δικαιολογητικά:
• Αντίγραφο διαβατηρίου, έστω και αν αυτό έχει λήξει.
•Οριστικούς τίτλους διαμονής, συνολικής διάρκειας πέντε ετών, ανεξαρτήτως της αρχής έκδοσής τους, οι οποίοι έχουν λήξει, κατά την τελευταία δεκαετία πριν την υποβολή της αίτησης.
• Παράβολο ύψους 300 ευρώ. • Ατομικό ή οικογενειακό βιβλιάριο υγείας σε ισχύ ή
• Έγγραφο ασφαλιστικής ικανότητας ή
• Αποδεικτικό εξαγοράς των απαιτούμενων ημερών ασφάλισης για την εκπλήρωση της ασφαλιστικής ικανότητας από οποιονδήποτε δημόσιο φορέα ασφάλισης.
Ελέγχεται η πληρότητα των προσκομιζόμενων δικαιολογητικών και χορηγείται βεβαίωση κατάθεσης η οποία παρέχει δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία. Η τελική απόφαση για τη χορήγηση της σχετικής άδειας διαμονής για εξαιρετικούς λόγους χορηγείται από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
IΙ) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΣΕ ΑΛΛΟΔΑΠΟΥΣ ΓΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ
Κατ' εφαρμογή του άρθρου 19 του ν. 4251/2014 με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης χορηγείται άδεια παραμονής στους αλλοδαπούς σε πολίτες τρίτων χωρών που βρίσκονται στην Ελλάδα και εμπίπτουν σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες : ι) Σε θύματα εμπορίας ανθρώπων. Πρόκειται κυρίως για εκείνα τα θύματα που δεν συνεργάζονται με τις διωκτικές αρχές. ιι) Σε θύματα και ουσιώδεις μάρτυρες εγκληματικών πράξεων. πράξεις όπως ρατσιστικό έγκλημα, εγκληματική οργανωσή, τρομοκρατικές πράξεις, επικίνδυνη σωματική βλάβη, βαριά σωματική βλάβη ιιι) Σε θύματα ενδο-οικογενειακής βίας κατά τα οριζόμενα στο σχετικό νόμο 3500/2006. ιv) Σε πρόσωπα που παρακολουθούν εγκεκριμένο κατά νόμο θεραπευτικό πρόγραμμα ψυχικής εξάρτησης όπως αυτό αποδεικνύεται με έγγραφη βεβαίωση του Διευθυντή του προγράμματος. Η διάρκεια της αρχικής διαμονής είναι ετήσια και μπορεί να ανανεώνεται κάθε φορά μέχρι δύο χρόνια εφόσον πληρούνται οι ίδιες προϋποθέσεις.v) Σε γονείς ανήλικων ημεδαπών. Η εν λόγω διάταξη αναφέρεται σε γονείς ανήλικων ημεδαπών οι οποίοι δεν έχουν νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα.
Με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής του ενδιαφερόμενου πολίτη χορηγείται άδεια διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους για τον κάτωθι λόγο:
"σε πάσχοντες από σοβαρά προβλήματα υγείας." Η συνδρομή των σοβαρών προβλημάτων υγείας, καθώς και η διάρκεια της θεραπείας θα πρέπει να διαπιστώνονται με πρόσφατο ιατρικό πιστοποιητικό, ενώ προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους στα πρόσωπα που πάσχουν από σοβαρά προβλήματα υγείας είναι η κατοχή από τον αιτούντα ισχυρής άδειας διαμονής. Σε περίπτωση που το πρόβλημα υγείας αναφέρεται σε λοιμώδες νόσημα, για την έκδοση της ως άνω απόφασης απαιτείται σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Υγείας ότι δεν συντρέχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία.
IΙI) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΣE ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ -ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ ΑΣΥΛΟ-ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ-ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ.
Στην Ελληνική επικράτεια όλα τα ζητήματα που αφορούν δικαιούχους διεθνούς προστασίας ρυθμίζονται από τη διεθνή Σύμβαση της Γενεύης του 1951.
ι)Θεσμός προσφύγων
Πρόσφυγας θεωρείται κάθε πρόσωπο το οποίο συνέπεια δικαιολογημένου φόβου δίωξης λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικότητας, κοινωνικής τάξης ή πολιτικών πεποιθήσεων βρίσκεται έξω από τη χώρα της οποίας είναι υπήκοος και δεν δύναται ή, λόγω του φόβου αυτού δεν επιθυμεί να απολαύσει την προστασία της χώρας αυτής, ή αν δεν έχει υπηκοότητα και βρίσκεται έξω από τη χώρα συνήθους διαμονής του δεν δύναται ή, λόγω του φόβου του αυτού δεν επιθυμεί να επιστρέψει σε αυτήν.
Ενδεικτικά οι καταστάσεις δίωξης είναι οι απειλές για τη ζωή ή την ελευθερία, σοβαρές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σύνδεονται με τη φυλή, τη θρησκεία την εθνικότητα, την κοινωνική τάξη ή τις πολιτικές πεποιθήσεις. ΔΕΝ μπορούν να αναγνωρισθούν ως πρόσφυγες όσοι έχουν διαπράξει έγκλημα κατά της ειρήνης, έγκλημα πολέμου ή έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, όσοι έχουν διαπράξει σοβαρό αδίκημα του κοινού ποινικού δικαίου πριν εισέλθουν στη χώρα που ζητούν άσυλο και όσοι είναι ένοχοι για ενέργειες που είναι αντίθετες στο σκοπούς και τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών.
ιι) θεσμός επικουρικής προστασίας
Αποτελεί συμπληρωματική μορφή διεθνούς προστασίας για να χορηγείται άσυλο σε εκείνους τους πολίτες τρίτων χωρών οι οποίοι αναγκάστηκαν να διαφεύγουν ή να διαμένουν εκτός της χώρας καταγωγής τους εξαιτίας απειλών που στρέφονται κατά της ζωής τους, της ασφάλειας ή της ελευθερίας τους, για λόγους αδιάκριτης βίας που προκύπτουν συνήθως σε καταστάσεις ενόπλων συγκρούσεων και και οι οποίοι δεν μπορούν να υπαχθούν στο πεδίο εφαρμογής της Σύμβασης της Γενεύης του 1951 για τους πρόσφυγες.
ιιι) Θεσμός προσωρινής προστασίας
Εν αντιθέσει με την επικουρική προστασία, η προσωρινή προστασία θεσπίστηκε για να αντιμετωπιστούν καταστάσεις μαζικής εισροής σατη χώρα υποδοχής λόγω ειδικών και έκτακτων συνθηκών. Αποτελεί μια ειδική μεταβατική προστασία και όχι συμπληρωματική της Σύμβασης της Γενεύης που σε καταστάσεις μαζικής εισόδου πολιτών τρίτων χωρών παρέχει άμεση προστασία από την τυχόν επαναπροώθηση τους χωρίς ωστόσο να τους αναγνωρίζεται το καθεστώς του πρόσφυγα ή του δικαιούχου επικουρικής προστασίας.
Στην Ελλάδα λειτουργεί η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό προστασίας του Πολίτη και έει τοπική αρμοδιότητα σε όλη την επικράτεια, κύρια δραστηριότητα της είναι να διαχειρίζεται τους πολίτες τρίτων χωρών που εισέρχονται παράτυπα στη χώρα διαχωρίζοντας τους σε αιτούντες άσυλο, ευάλωτες ομάδες, ασυνόδευτούς ανηλίκους και παραπέμποντας τουε στις κατάλληλες δομές φιλοξενίας. Στις διαδικασίες πρώτης υποδοχής υποβάλλονται όλοι οι πολίτες τρίτων χωρών που συλλαμβάνονται να εισέρχονται στην ελληνική επικράτεια παράνομα και αυτές συνίσταντο στην εξακρίβωση των στοιχείων τους, στην καταγραφή τους, στην ιατρικό τους έλεγχο, στην παροχή ιατρικής περίθαλψης σε όσους την έχουν ανάγκη και στην ενημέρωση για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Ως ευάλωτες ομάδες νοούνται οι ασυνόδευτοι ανήλικοι, τα άτομα με αναπηρία, οι υπερήλικες, οι γυναίκες σε κύηση ή λοχεία, οι μονογονείκες οικογένειες, τα θύματα βασανιστηρίων, βιασμού ή άλλης σοβαρής μορφής ψυχολογικής βίας ή εκμετάλλευσης, τα θύματα εμπορίας ανθρώπων.
Η Υπηρεσία Ασύλου υπάγεται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη την Αθήνα. Αναλαμβάνει την εξέταση αποκλειστικά και μόνο νέων αιτημάτων ασύλου ενώ τα παλαιοτέρα (πριν την 07/06/2013) εξακολουθούν να παραμένουν στην αρμοδιότητα των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας.
Οι αιτούντες άσυλο των οποίων τα αιτήματα έχουν απορριφθεί σε πρώτο βαθμό έχουν δικαίωμα να προσφύγουν στην "Αρχή Προσφύγων" η οποία εξετάζει τις προσφυγές κατά αποφάσεων της Υπηρεσίας Ασύλου που απέρριψε το αίτημα τους. Οι προσφυγές εξετάζονται από τις τριμελείς ανεξάρτητες Επιτροπές Προσφύγων.
Τέλος όσοι αναγνωρίζονται στην Ελλάδα ως πρόσφυγες ή δικαιούχοι επικουρικής προστασίας εφοδιάζονται με άδεια διαμονής ενιαίου τύπου τριετούς διάρκειας και τους παρέχεται δικαίωμα στην εργασία.
IV) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΆΔΕΙΑΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΕΠΑΝΕΝΩΣΗ ΠΟΛΙΤΗ ΤΡΙΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Ως οικογενειακή επανένωση νοείται η είσοδος και η διαμονή στη χώρα των μελών της οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας ο οποίος διαμένει νόμιμα στην Ελλάδα προκειμένου να διατηρηθεί η ενότητα της οικογένειας ανεξαρτήτως έαν οι οικογενειακοί δεσμοί δημιουργήθηκαν πριν ή μετά την είσοδο του αλλοδαπού στη χώρα. Ως μέλη οικογένειας πολίτη τρίτης χώρας θεωρούνται ι) ο άλλος σύζυγος, ιι) τα άγαμα κοινά τέκνα τους κάτω των 18 ετών στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα υιοθετηθέντα.
Βασική προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος για οικογενειακή επανένωση από τον συντηρούντα είναι να κατέχει αυτός άδεια διανομής, η οποία έχει εκδοθεί από τις ελληνικές αρχές, έχει διάρκεια ισχύος τουλάχιστον δύο έτη και παρέχει στον κάτοχο της τη δυνατότητα να αποκτήσει δικαίωμα νόμιμης διαμονής στην Ελληνική επικράτεια. Επιπλέον ο πολίτης τρίτης χώρας πρέπει να ι) να διαθέτει κατάλυμα ικανό να καλύψει τις ανάγκες του ίδιου και των μελών της οικογένειας, ιι) να διαθέτει σταθερό και τακτικό εισόδημα επαρκές για την κάλυψη των αναγκών του ιδίου και των μελών της οικογένειας του, ιιι) Να διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθενείας η οποία να μπορεί να καλύψει και τα μέλη της οικογένειας του.
Η αίτηση υποβάλλεται και εξετάζεται από την αρμόδια Αρχή αποκεντρωμένης διοίκησης. Το αρμόδιο όργανο εξέτασης της αίτησης ζητά γνωμοδότηση από την αστυνομία σε θέματα που αφορούν τη δημόσια τάξη και ασφάλεια της χώρας και της ελληνικής προξενικής αρχής του τόπου διαμονής των μελών της οικογένειας, προκειμένου να διαπιστωθεί αν υφίσταται η οικογενειακή σχέση την οποία επικαλείται ο αιτών. Η προξενική αρχή καλεί σε προσωπική συνέντευξη τα μέλη της οικογένειας και επιπλέον εξετάζει εάν υφίστανται κίνδυνοι που θα απειλούσαν τη δημόσια υγεία. Σε περίπτωση που η αίτηση γίνει δεκτή το αρμόδιο όργανο διαβιβάζει την απόφαση έγκρισης στην προξενική αρχή από την οποία εκδίδεται θεώρηση εισόδου. Με τον ερχομό τους στην Ελλάδα και πριν από τη λήξη της θεώρησης εισόδου κατατίθεται αίτηση για την απόκτηση άδειας διαμονής. Τα μέλη της οικογένειας έχουν τα ίδια δικαιώματα με τον συντηρούντα όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση, στην εργασία ή την παροχή υπηρεσιών και στην επαγγελματική κατάρτιση.
V) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΩΝ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΓΕΝΙΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
Με το ν. 4332/2015 δίνεται η δυνατότητα χορήγησης άδειας διαμονής σε ενήλικες πολίτες τρίτων χωρών οι οποίοι διαμένουν στην Ελλάδα ανεξάρτητα από τη νομιμότητα ή μη της εδώ διαμονής τους και ανεξάρτητα από το νομιμοποιητικό τίτλο που κατέχουν.
Στους γεννημένους στην Ελλάδα ενήλικες πολίτες τρίτων χωρών και σε όσους έχουν φοιτήσει επιτυχώς σε έξι τάξεις ελληνικού σχολείου πριν τη συμπλήρωση του 23ου έτους της ηλικίας τους και συνεχίζουν να διαμένουν νόμιμα στη χώρα χορηγείται άδεια διαμονής χρονικής διάρκειας πέντε ετών με την επιφύλαξη ότι δεν θα υφίστανται στο πρόσωπο τους λόγοι δημόσιας τάξης ή ασφάλειας.
Η εν λόγω ρύθμιση είναι εξαιρετικά σημαντική διότι διασφαλίζει τη συνέχιση της νόμιμης διαμονής όχι μόνο των ενήλικων τέκνων δεύτερης γενιάς που σαν ανήλικα διέμεναν νόμιμα στην Ελλάδα, αλλά και εκείνων που διέμεναν παράτυπα. Και αυτό διότι η είτε η γέννησης τους στην ελληνική επικράτεια είτε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα που ως ανήλικοι παρακολούθησαν με το συνεχές και σταθερό χαρακτήρα της εδώ διαμονής τους, αποτελούν στοιχεία που πιστοποιούν τους ισχυρούς δεσμούς που τους συνδέουν με την Ελληνική κοινωνία.
VI) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΓΙΑ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑ -ΜΕΤΑΚΛΗΣΗ
Για την χορήγηση άδειας εργασίας σε πολίτη τρίτης χώρας που επιθυμεί να έρθει να εργασθεί στην Ελλάδα ως μισθωτός θα πρέπει να κινηθεί η διαδικασία της μετάκλησης του από τον ενδιαφερόμενο Έλληνα πολίτη εργοδότη τηρώντας την κάτωθι διαδικασία:
ι) Υποβολή σχετικής αίτησης στην αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής του, αναφέροντας συγχρόνως τον αριθμό θέσεων, την ειδικότητα, την ιθαγένεια του αλλοδαπού και το χρονικό διάστημα που θέλει να τον απασχολήσει.
ιι) Έγκυρη σύμβαση εργασίας από την οποία θα προκύπτει ότι η αμοιβή του μετακαλούμενου εργάτη θα είναι ίση με τις μηνιαίες αποδοχές ανειδίκευτου εργάτη
ιιι) Εκκαθαριστικό σημείωμα από το οποίο θα προκύπτει η δυνατότητα του εργοδότη να καταβάλλει τις μηνιαίες αποδοχές.
Ο μετακαλούμενος πολίτης τρίτης χώρας μπορεί να έρθει για εργασία νόμιμα ως μισθωτός μόνο από τη στιγμή που ι) εγκρίθηκε από τον Συντονιστή της Αρμόδιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης η υποβληθείσα σχετική αίτηση του εργοδότη και αφού ιι) προηγουμένως ελέγχθηκε ότι ο εν λόγω μετακαλούμενος θα απασχοληθεί σε μία από τις θέσεις εργασίας που περιλαμβάνονται στην κοινή υπουργική απόφαση.
Η εν λόγω κοινή υπουργική απόφαση εκδίδεται κατά το τελευταίο τρίμηνο κάθε δεύτερου έτους εφόσον λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες για εργατικό προσωπικό στην Ελληνική Επικράτεια οι οποίες αυτές ανάγκες προσδιορίζονται με βάση το συμφέρον της εθνικής οικονομίας, τη σκοπιμότητα της απασχόλησης, την προσφορά εργασίας από ημεδαπούς, ευρωπαίους πολίτες ή νόμιμα διαμένοντες στη χώρα πολίτες τρίτων χωρών καθώς επίσης και τα ποσοστά ανεργίας ανά τομέα απασχόλησης.
Ο Συντονιστής της Αρμόδιας Αποκεντρωμένης Διοίκησης (πρώην γενικός γραμματέας) εκδίδει απόφαση μετάκλησης επί του συγκεκριμένου υποβληθέντος αιτήματος και τη διαβιβάζει μαζί με την υπογεγραμμένη σύμβαση εργασίας στην αρμόδια προξενική αρχή του τόπου διαμονής του μετακαλούμενο εργάτη προκειμένου η τελευταία να χορηγήσει την απαιτούμενη για το σκοπό αυτό εθνική θεώρηση εισόδου. Προβλέπεται δε η δυνατότητα να αναστέλλονται οι μετακλήσεις αλλοδαπών εργαζομένων όταν αυτό το επιβάλλουν λόγοι εθνικού συμφέροντος ή εθνικής οικονομίας.
Αρμόδια για την έκδοση άδειας διαμονής για εξαρτημένη εργασία αρχικά διετούς διάρκειας είναι η υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην οποία ο μετακληθείς αλλοδαπός κατέθεσε τα τα απαιτούμενα προς τούτο δικαιολογητικά.
VIΙ) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΔΙΑΓΡΑΦΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ
Για την χορήγηση οποιασδήποτε άδειας διαμονής σε πολίτη τρίτης χώρας στην Ελληνική Επικράτεια μία εκ των βασικών προϋποθέσεων είναι η μη πρότερη εγγραφή αυτού στον Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών. Εάν ο πολίτης τρίτης χώρας είναι εγγεγραμμένος στον Ε.ΚΑ.ΑΝ.Α. πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία διαγραφής αυτού πριν την υποβολή αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής.
Στον Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών εγγράφονται:
ι) αλλοδαποί σε βάρος των οποίων εκδόθηκε δικαστική ή διοικητική απέλαση από τη χώρα ή απόφαση επιστροφής εφόσον δεν έχουν συμμορφωθεί με την απόφαση επιστροφής.
ιι) αλλοδαποί η παρουσία των οποίων στο ελληνικό έδαφος αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη.
ιιι) αλλοδαποί σε βάρος των οποίων συντρέχουν λόγοι δημόσιας υγείας ( εάν αυτοί πάσχουν από λοιμώδες νόσημα, ή ανήκουν σε ομάδες ευάλωτες σε λοιμώδεις ασθένειες λόγω της κατάστασης της δημόσιας υγείας στη χώρα προέλευσης τους ή της χρήσης ενδοφλέβιων μη σύννομων ουσιών ή του ότι είναι εκδιδόμενα πρόσωπα.
Όσον αφορά τη διαγραφή από τον Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών
Αυτή γίνεται με την παρέλευση της χρονικής διάρκειας ισχύος της απόφασης εγγραφής, από την ανάκληση ή την ακύρωση της διοικητικής απόφασης απέλασης ή επιστροφής με βάση την οποία είχε γίνει η εγγραφή.
Η διαγραφή από τον Εθνικό Κατάλογο Ανεπιθύμητων Αλλοδαπών επιτρέπεται και πριν τη συμπλήρωση του χρόνου που αναφέρεται στην απόφαση εγγραφής, για λόγου εθνικού ή δημοσίου συμφέροντος ή διεθνών υποχρεώσεων της χώρας ή κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου αλλοδαπού για λόγους δημοσίου συμφέροντος.