ι) Ρυθμίσεις Εμπορικών Χρεών
Με τη νέα νομοθεσία παρέχεται πλέονστις επιχειρήσεις ένα αποτελεσματικό μέσο για την επιτυχή ρύθμιση των οφειλών που προέρχονται και αφορούν την ασκούμενη επιχειρηματική δραστηριότητα με στόχο την αντιμετώπιση των διογκωμένων οφειλών προς τις τράπεζες, το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία και την εξ αυτής οικονομική επιβίωση της επιχείρησης.
Με το άρθρο 61 του Ν. 4307/2014 θεσπίζεται ειδική ρύθμιση οφειλών με πρόβλεψη τμηματικής αποπληρωμής ή και διαγραφής οφειλών προς τις τράπεζες υπό την προϋπόθεση προσκομιδής εγγράφων, που αποδεικνύουν την οικονομική και περιουσιακή κατάσταση και τις οφειλές της προς υπαγωγή στη ρύθμιση επιχείρησης. Η τράπεζα έχει τη διακριτική ευχέρεια να αποδεχθεί τη ρύθμιση, να την απορρίψει ή να την τροποποιήσει αξιολογώντας την ικανότητα του αιτούμενου τη ρύθμιση να ανταπεξέλθει στις υπό ρύθμιση υποχρεώσεις του. Η αποδοχή της αίτησης από την τράπεζα και η επίτευξη της συμφωνίας για τη ρύθμιση των οφειλών ανοίγει το δρόμο και για τη διαγραφή προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων που βαρύνουν τυχόν οφειλές προς το Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία, υπό τη ρητή προϋπόθεση οι τελευταίες να έχουν ενταχθεί σε τηρούμενο πρόγραμμα εξυπηρέτησης. Αν ωστόσο ο οφειλέτη ςπου έχει ενταχθεί στη ρύθμιση του άρθρου 61 δεν τηρεί τους όρους της ρύθμισης για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει αθροιστικά τους τρεις (3) μήνες, οι υπό ρύθμιση υποχρεώσεις αναβιώνουν αναδρομικά μαζί με το σύνολο των προσαυξήσεων, τόκων και προστίμων εκπρόθεσμης καταβολής, τα οποία καθίστανται στο σύνολό τους άμεσα απαιτητά και ληξιπρόθεσμα.
Πρόσθετη δυνατότητα για τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων παρέχει το άρθρο 62 του Ν. 4307/2014, το οποίο προβλέπει τη δυνατότητα ρύθμισης των εμπορικών οφειλών ενός προσώπου, κατόπιν αίτησής του και εφόσον επιτευχθεί συμφωνία με το 50, 1% (σχετική πλειοψηφία) των ενέγγυων πιστωτών του, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται το 20% των συνολικών πιστωτών του. Η ρύθμιση δύναται να περιλαμβάνει μέτρα για την αναδιάρθρωση του δανεισμού, όπως μείωση απαιτήσεων, παράταση του χρόνου αποπληρωμή αυτών, μετοχοποίηση των απαιτήσεων ή κάθε άλλο πρόσφορο μέτρο. Για την παροχή της αιτούμενης ρύθμισης απαιτείται, εφόσον υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές στη Φορολογική Διοίκηση ή τα ασφαλιστικά ταμεία να γίνει υπαγωγή αυτών σε τηρούμενο πρόγραμμα εξυπηρέτησης, ώστε η επιχείρηση να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη. Η αίτηση για ρύθμιση εισάγεται στο Μονομελές Πρωτοδικείο της έδρας της επιχείρησης, το οποίο δικάζει κατά την εκουσία δικαιοδοσία. Η διαδικασία είναι ταχύτατη, ολοκληρώνεται εντός συντόμων προθεσμιών και η δικαστική απόφαση που δέχεται τη σχετική αίτηση δεν υπόκειται σε ένδικα μέσα. Η υποβολή τη αίτησης έχει ως συνέπεια την αυτοδίκαιη αναστολή των εκκρεμουσών αιτήσεων εξυγίανσης ή ειδικής εκκαθάρισης, ενώ μπορούν να διατάσσονται από τον πρόεδρο του δικαστηρίου προληπτικά μέτρα.
ιι) Εξωδικαστική ρύθμιση χρεών
Δίαυλο για την εξωδικαστική ρύθμιση των δανείων φυσικών και νομικών προσώπων παρέχει επιπρόσθετα και ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος του Ν. 4224/2014 για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που καθιερώνει γενικές αρχές συμπεριφοράς με στόχο τη ρύθμιση οφειλών προς τις τράπεζες από ιδιώτες και επιχειρήσεις. Στον Κώδικα Δεοντολογίας κεντρική είναι η έννοια του συνεργάσιμου δανειολήπτη. Ένας δανειολήπτης θεωρείται συνεργάσιμος όταν παρέχει πλήρη στοιχεία επικοινωνίας στους πιστωτές του, είναι διαθέσιμος σε κάθε επικοινωνία με τους τελευταίους και ανταποκρίνεται με ειλικρίνεια και σαφήνεια σε κλήσεις και επιστολές του δανειστή εντός 15 εργασίμων ημερών, προβαίνει σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών για την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση προς τους δανειστές του εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα μεταβολής της ή εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα που θα του ζητηθούν ανάλογες πληροφορίες από τους δανειστές του, γνωστοποιεί πληροφορίες που θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μελλοντική του οικονομική του κατάσταση εντός 15 εργασίμων ημερών από την ημερομηνία που θα περιέλθουν σε γνώση του και συναινεί σε διεύρυνση εναλλακτικών προτάσεων αναδιάρθρωσης. Η παραβίαση των ανωτέρω υποχρεώσεων έχει ως συνέπεια το χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου και παρέχει τη δυνατότητα στην τράπεζα να εκκινήσει τη διαδικασία της αναγκαστικής εκτέλεσης ακόμα και εις βάρος της μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη.
Αν επομένως μία οφειλή βρίσκεται σε καθυστέρηση η τράπεζα ενημερώνει τον οφειλέτη, ο οποίος οφείλει να ανταποκριθεί εντός 15 εργασίμων ημερών συμπληρώνοντας την «τυποποιημένη κατάσταση οικονομικής πληροφόρησης» (ΤΥ.Κ.Ο.Π) αν πρόκειται για φυσικό πρόσωπο ή τη σχετική οικονομική πληροφόρηση, μαζί με τα έγγραφα που απαιτούνται για την τεκμηρίωση της οικονομικής κατάστασης του οφειλέτη. Η τράπεζα αξιολογεί με βάση τα στοιχεία που υποβλήθηκαν την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη, ε
Ελέγχει το συνολικό ύψος των χρεών του, εξετάζει την τρέχουσα ικανότητα αποπληρωμής, διερευνά το ιστορικό τη οικονομικής του συμπεριφοράς και εκτιμά την προβλεπόμενη ικανότητα αποπληρωμής. Αφού λάβει υπόψη τι εύλογες δαπάνες διαβίωσης του οφειλέτη, όπως αυτές προσδιορίζονται από τους αντικειμενικούς δείκτες της ΕΛΣΤΑΤ, η τράπεζα παρουσιάζει στο δανειολήπτη λύσεις ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης των δανείων του μέσω του «τυποποιημένου εγγράφου πρότασης λύσεων ρύθμισης ή οριστικής διευθέτησης». Εφόσον ο οφειλέτης συναινέσει στη σχετική πρόταση καταρτίζεται μεταξύ τράπεζας η σχετική σύμβαση που προβλέπει τους όρους διευθέτησης των δανείων (ενδεικτικά: μειωμένες δόσεις, τακτοποίηση καθυστερούμενου υπολοίπου, μόνιμη μείωση επιτοκίου, παράταση διάρκειας δανείου, εθελοντική παράδοση ενυπόθηκου ακινήτου, πώληση και ενοικίαση)