ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

Το νομικό πλαίσιο του εμπορικού σήματος (Brand Name)
Εμμανουέλα Κουτσογιάννη Δικηγόρος

Νομοθετικό πλαίσιο-Ορισμός: Ο νέος νόμος 4679/2020 καταργεί τον προ ισχύσαντα ν.4072/2012, μεταφέρει τις διατάξεις της Οδηγίας 2015/2436/ΕΕ και επιχειρεί να προσεγγίσει το εθνικό σήμα στο σύστημα του σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο ρυθμίζεται βάση του Κανονισμού 2017/10011 με αποτέλεσμα το εθνικό σήμα να συγκλίνει με το Ευρωπαϊκό. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου σημειώνεται ότι η Οδηγία 2015/2436 δίνει την δυνατότητα για περαιτέρω διαφοροποίηση στην αγορά καθώς μπορούν πλέον να κατοχυρωθούν νέες μορφές σημάτων, εφόσον έχουν διακριτική ικανότητα, παραγκωνίζοντας την προϋπόθεση της γραφικής παράστασης ως βασικό όρο για την προστασία του σήματος και εισάγοντας το νέο θεσμό των σημάτων πιστοποίησης. Αναλυτικότερα, είναι κοινώς αποδεκτό ότι δεν υπάρχει ένας σαφής και συγκεκριμένος ορισμός της έννοιας του σήματος. Σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 4679/2020 ως σήμα μπορεί να νοηθεί οποιαδήποτε σημείο, που αφορά λέξεις, ακόμα και ονόματα προσώπων, σχέδια, γράμματα, αριθμούς, χρώματα, ήχους, έχοντας ως προϋπόθεση ότι το εν λόγω σημείο α) είναι ικανό να διακρίνει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες μιας επιχείρησης από τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες άλλων επιχειρήσεων2 και β) μπορεί να αναπαρίστανται στο μητρώο, κατά τρόπο που επιτρέπει στις αρμόδιες αρχές και στο κοινό να προσδιορίζουν με σαφήνεια και ακρίβεια το αντικείμενο της προστασίας που παρέχεται στο δικαιούχο του3. Με το νέο νόμο σε αντιπαραβολή με τον προγενέστερο ν. 4072/2012 διευρύνεται η έννοια του σήματος με σκοπό να ακολουθεί τις απαιτήσεις του σύγχρονου εμπορίου και τις λειτουργίες των εμπορικών σημάτων στις συναλλαγές. Επιπρόσθετα, με βάση το άρθρο 56 του ν. 4679/2020 εισάγεται ο θεσμός των «σημάτων πιστοποίησης». Τα σήματα πιστοποίησης διακρίνουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που πιστοποιούνται από τον δικαιούχο του σήματος, όσον αφορά το υλικό, τον τρόπο παρασκευής των προϊόντων ή παροχής των υπηρεσιών, την ποιότητα, την ακρίβεια ή άλλα χαρακτηριστικά. Τα σήματα πιστοποίησης διαφέρουν από τα συλλογικά σήματα και δεν θα πρέπει να συγχέονται με αυτά καθώς τα τελευταία χαρακτηρίζουν την εμπορική προέλευση ορισμένων προϊόντων και υπηρεσιών, πληροφορώντας τον καταναλωτή ότι ο παραγωγός των προϊόντων ή ο πάροχος των υπηρεσιών είναι μέλος συγκεκριμένης ένωσης4 και ότι έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί το σήμα, ενώ τα σήματα πιστοποίησης σχετίζονται με την εγγύηση συγκεκριμένων χαρακτηριστικών ορισμένων προϊόντων και υπηρεσιών που έχει θέσει ο φορέας του σήματος πιστοποίησης5. Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφερθεί ότι τα συλλογικά σήματα και τα σήματα πιστοποίησης απολαύουν υψηλής συναλλαγματικής αξίας καθώς αποτελούν σημαντικά μέσα εμπορικής διαφήμισης. Για την προστασία του σήματος απαιτείται η καταχώρησή του, η οποία συνδέεται με συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων ή υπηρεσιών. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις βασικό στοιχείο για την πραγματοποίηση της καταχώρησης ενός σήματος αποτελεί η αναγραφή των προϊόντων ή των υπηρεσιών τα οποία καλείται να προσδιορίσει το εμπορικό σήμα. Η ταξινόμηση των προϊόντων και των υπηρεσιών γίνεται σε κλάσεις και απαιτείται η σωστή αντίστοιχη του προϊόντος ή της υπηρεσίας με την οικεία κλάση…

Δημοσιευμένο Άρθρο στο 10 Τεύχος του Express Verbis Law

ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ: ΜΙΑ ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΩΡΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ COASE
Γιάννης Τσιλίκας Δικηγόρος

Στη σύγχρονη εποχή, τα προσωπικά δεδομένα αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη νομική και οικονομική σημασία και αξία. Η νομική προσέγγιση και η δικαιική ανάλυση των προσωπικών δεδομένων και των οικείων νομοθετικών κειμένων και διατάξεων είναι - ιδίως τα τελευταία έτη - ιδιαίτερα έντονη, συχνή και επίκαιρη. Η ενασχόληση και η τριβή της επιστήμης του δικαίου σε θεωρητικό και πρακτικό (νομολογιακό) επίπεδο με ζητήματα προστασίας δεδομένων αυξάνεται διαρκώς. Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο και με την οικονομική ανάλυση του κλάδου των προσωπικών δεδομένων. Στην παρούσα καταβάλλεται προσπάθεια ανάδειξης της δυνατότητας εφαρμογής ενός εκ των θεμελίων λίθων της οικονομικής ανάλυσης και ειδικότερα του Θεωρήματος του Coase στο πεδίο της επεξεργασίας και προστασίας προσωπικών δεδομένων προκειμένου να καταστεί αντιληπτό και να αποδειχθεί περαιτέρω ότι εν γένει το δικαίωμα προστασίας προσωπικών δεδομένων είναι δεκτικό θεώρησης και προσέγγισης με τα εργαλεία της οικονομικής ανάλυσης.

Link